CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, February 19, 2013

cerita berpantang.

Assalamualaikum..

Lama nyaa tak hapdet blog. Sikit rindu jugak nak menulis. Ini nak cerita pasal aku balek kampong raya cina aritu. Cuti seminggu, tapi rasa macam cuti satu hari. Cepat sangat berlalu. Geram haku. Dah la hujan tak boleh ke mana mana sangat. Attend dua kenduri, memang kalau cuti perayaan jek musim mengawan la tu. hahaha.

Kalau balek kampong belah suami jek, mesti aku teringat ingat kisah berpantang. Ye, saya berpantang umah mentua. Saya kan dah takde ibu, jadi ibu mentua laa yang jaga saya. Memandangkan anak aku adalah cucu sulong dalam family suami, jadi penjagaan tu special sikit. hihihihi.

Mak mentua aku memang jenis yang detail cikit dalam berpantang. Dia kalau boleh nak kita rilek, takmo stress, nak kita rehat. Tapi rehat macam mana sangat lah ngan anak kecik. Aqil ni pon berjaga malam jugak dulu dalam 2minggu. Bergilir lah aku dengan mak mentua. Tapi yang banyak jaga waktu malam, dia lah. Aku banyak tido. kahkahkah. Time Aqil nak menyusu jek die kejutkan aku sebab masa tu Aqil menyusu badan. Waktu siang pon, makmentua dan pakmentua aku memang banyak menolong. Bergilir gilir jaga. Yang tak best masa pantang cumalah sebab laki aku jauh. Tu jek. hahaha..

Sebelum makan, mesti pakai bengkung. Nak bagi perut kempis ok, tapi buncit jugak..sejak akhir akhir ni lah. Nasi memang penuh dalam pinggan sebab orang berpantang tak boleh nasi tambah. Letak banyak tu kalau tak habis takpe, cuma jangan menambah je. Nasi pulak, aku makan pagi petang malam. Haaa, jangan tak percaya. Itu lah rahsia kurus. kihkihkihi.. Betoi ni, bangun pagi pagi..aku bekfes air susu n biskut. Dalam pukul10 nasi with ikan bakar. Petang pukul3 pon nasi n malam before tido pon nasi. Acang ane tak muncit perut ni? Heh.

Time Aqil meragam, makmentua laa banyak membantu. Sampaikan, before balek KL naek keja..aku terpikir pikir boleh ke jaga Aqil sendiri ngan suami sebab selama dalam pantang asik terima bantuan je. Tapi alhamdulillah, Allah maha mengetahui. Dah 10bulan umo kesayangan aku tu. Boleh jek aku ngan suami jaga..:)


Sebab tu lah, tiap kali balek sane..aku mesti teringat kisah berpantang. Even da nak dekat setahun pon, masih terbayang bayang. Mana lah tahu, next year balek berpantang lagi ke. Tak pon, next next year pon boleh! Tungggguu.. bahahahha.. #inisemuapoyyo.


Ini lah wajah Aqil masa tu, lain kan dengan sekarang. Ye la, wajah baby berubah ubah. Masa ni die chubby sangat, kalau org datang tengok..orang mesti cakap anak ku macam 3,4bulan. Padahal masa ni sebulan kot.




Ini yang terbaru, dalam keta masa otw balek kolumpo dari kampong. Masih dengan gaya tidur die. Tangan mama memang pelindung mu sayang. Ceaa, nak tutup panas sebenanya tu. Boboboy masih peneman die. Cikit lagi aku rasa upin ipin plak. kuikuikui.
Eh, cukup la cerita berpantang. Ini sebab aku dok tgk membe berpantang la ni tibe tibe buat entry begini. Ke aku yang teringin berpantang ni? Harus laki aku jawab soalan ni. Hhehhehe *gelak manja

Pada aku, masa berpantang ni lah kita paling banyak sabar. Betul, kita sabar dalam melayan baby. Tambah plak kalau pengalaman pertama. Memang cabaran dan aku sangat tabik pada sape sape yang berpantang setahun sekali. Korang memang terbaik! Masa ni kite tak boleh solat, tak boleh banyak bergerak, makan berpantang, duduk bangun kena jaga. Kalo ko jenis yang cargas, pandai panda lah sesuaikan diri.

Baek lah, terima kasih sudi membaca..:)


No comments:

Post a Comment